• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Hur kan man må bra igen?

Molly89

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
7 Mars 2020
Meddelanden
140
Mottagna reaktioner
109
Poäng
297
Jag mår så dåligt över mina skulder. Skammen är total. Gick i terapi för skamkänslan för några år sedan. Blev bättre ett tag men nu mår jag sämre igen. Mår man någonsin bra igen? Försvinner skammen någonsin?
Kanske inte är någon som har att ge, men önskar att någon hade lite pepp att ge. Ca 400.000 i skulder på ingenting av värde.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Fiskmås

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
1 Augusti 2023
Meddelanden
201
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Svårt att säga åt någon hur de ska tycka och känna om saker men skulder är väl inget att skämmas för? Du har skulder, acceptera det som ett faktum bara. Alla gör vi misstag här i livet och det gäller att lösa problemet så gott det går. Sedan går man vidare i livet med förhoppningsvis läxan lärd.

Livet är för kort för att skapa extra problem i huvudet.
 

Molly89

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
7 Mars 2020
Meddelanden
140
Mottagna reaktioner
109
Poäng
297
Svårt att säga åt någon hur de ska tycka och känna om saker men skulder är väl inget att skämmas för? Du har skulder, acceptera det som ett faktum bara. Alla gör vi misstag här i livet och det gäller att lösa problemet så gott det går. Sedan går man vidare i livet med förhoppningsvis läxan lärd.

Livet är för kort för att skapa extra problem i huvudet.
Jag tror jag skäms för det inte är så accepterat i samhället i stort att ha skulder. Även om många kanske har det även de som vi tror inte har det så är det ett så tabubelagt ämne.
 

Uppsala86

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
10 Mars 2024
Meddelanden
136
Mottagna reaktioner
78
Poäng
216
Jag tror jag skäms för det inte är så accepterat i samhället i stort att ha skulder. Även om många kanske har det även de som vi tror inte har det så är det ett så tabubelagt ämne.
Det kanske inte är accepterat utåt sett men kan utan problem säga såhär att många av dem som sitter med dyra kåkar, några fina bilar, pool, semestrar året runt etc etc etc inte har det superkul när allt ska betalas. Omöjligt att såpass många har såpass bra lön. Men utåt sett ska det se bra ut.

Har flertalet vänner som skrattat åt än för mina problem för att senare fått veta att dem suttit mycket värre till. Skit i vad alla andra tycker och gör ditt bästa efter din förmåga
 

Fiskmås

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
1 Augusti 2023
Meddelanden
201
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Jag tror jag skäms för det inte är så accepterat i samhället i stort att ha skulder. Även om många kanske har det även de som vi tror inte har det så är det ett så tabubelagt ämne.
De flesta har skulder. Hus och billån är väl vanligast. Menar du skulder man inte kan betala som gått vidare till FK är det också vanligare än vad du tror:

Antalet skuldsatta fortsatte att öka. Vid årsskiftet hade 496 000 privatpersoner och företag en skuld hos Kronofogden. Det kan jämföras med att 461 000 privatpersoner och företag hade en skuld hos oss i slutet av 2022.


Så tabu tycker jag inte det är, speciellt inte efter covid där så många företagare gick i kk och så många anställda förlorade sina jobb.
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 320
Mottagna reaktioner
1 356
Poäng
997
För oss skuldsatta hamnat ekonomin ständigt i fokus, jakten på pengar och stressen över att skulderna inte minskar. Det gäller att försöka zooma ut, sätta livet i fokus. Sätta relationer, upplevelser och mål i fokus och låta ekonomin ha sin gång. Vad är ditt varför? Vad har du för mål om 5-10 år? Vad vill du skapa? Bryt ner målet i delmål och lägg fokus på att nå dem. Då kan du vara stolt och prata över de delmål du uppnått, istället för att allt i livet ska kretsa kring pengar och skulder.
 

Molly89

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
7 Mars 2020
Meddelanden
140
Mottagna reaktioner
109
Poäng
297
Det kanske inte är accepterat utåt sett men kan utan problem säga såhär att många av dem som sitter med dyra kåkar, några fina bilar, pool, semestrar året runt etc etc etc inte har det superkul när allt ska betalas. Omöjligt att såpass många har såpass bra lön. Men utåt sett ska det se bra ut.

Har flertalet vänner som skrattat åt än för mina problem för att senare fått veta att dem suttit mycket värre till. Skit i vad alla andra tycker och gör ditt bästa efter din förmåga
Sjukt egentligen, att de kunnat skratta när dr själv suttit värre till. Jag vet inte alls nu, jag kan ha fel men ibland tror jag att ni män är bättre att ta just dessa typer av situationer än oss kvinnor. Du vet, vi ska vara "de duktiga" veta bättre. Kanske låter gammaldags och fjantigt men kan det ligga något i det?
Hur har du det med dina skulder idag? Kommer du något framåt?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp